طراحی سیستم اعلان حریق

سیستم‌های اعلان حریق آدرس پذیر (Addressable)

این دسته از سیستم‌های اعلان حریق به منظور استفاده در پروژه‌های بزرگتر و به منظور شناسایی سریع‌تر موقعیت حریق استفاده می‌شوند. این پروژه­‌ها شامل بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی بزرگ، هتل‌­ها، دانشکده‌­ها، ادارات بزرگ، مجتمع­‌های تجاری با واحد­های متعدد، مجتمع­‌های اداری و مسکونی با واحدهای بالا و… می­‌شوند. سیم کشی در این نوع سیستم­‌ها به صورت حلقه یا لوپ است. یعنی سیم کشی از ترمینال خروجی لوپ در کنترل پنل شروع شده و بعد از عبور از تجهیزات مجددا به کنترل پنل و ترمینال ورود لوپ، وارد می‌­شود. در سیستم اعلان حریق آدرس پذیر، تمام تجهیزات شامل انواع دتکتورها، شستی­‌ها، آژیرها، فلاشرها، ماژول­‌ها و… می‌­توانند روی لوپ و در کنار یکدیگر قرار بگیرند و نیازی به مسیر مجزا برای دتکتور­‌های حریق (دتکتورها و شستی‌ها) و تجهیزات اعلام کننده‌ی حریق (آژیرها و فلاشرها) نمی­‌باشد. در سیستم آدرس پذیر چیدمان تجهیزات کشف و اعلان حریق به صورت یک حلقه (لوپ) به کنترل پنل متصل می­‌شوند. به گونه­‌ای که دو سیم مثبت و منفی از مرکز کنترل خارج شده و به تک تک تجهیزات متصل می‌­شوند و در نهایت به مرکز کنترل برمی­‌گردد. در سیستم آدرس­پذیر هر تجهیز آدرس منحصربه فرد خود را دارد و با مرکز کنترل در ارتباط است. در صورت تشخیص حریق و بروز خطا در هر یک از تجهیزات ورودی روی لوپ، آدرس دقیق آن در مرکز کنترل نمایش داده می‌­شود.

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

  • نیاز به کابل کشی کمتر نسبت به سیستم متعارف
  • عیب یابی سریع تر و راحت تر نسبت به سیستم متعارف
  • انعطاف پذیری بالا در تعریف روابط بین ورودی­‌ها و خروجی‌­های سیستم
  • ارائه امکانات نرم افزاری فراوان جهت کنترل و مدیریت سیستم اعلام حریق
  • دقت بسیار بیشتر در مقایسه با سیستم‌های متعارف و تشخیص دقیق محل وقوع حریق
  • اغلب در پروژه­‌های متوسط و بزرگ مورداستفاده قرار می­‌گیرند

معایب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

  • بالاتر بودن هزینه استفاده از این سیستم‌ها در پروژه‌های کوچک نسبت به سیستم‌های متعارف
  • نصب و راه اندازی مشکل و نیاز به برنامه ریزی کردن مرکز کنترل و تجهیزات
  • ایجاد سردرگمی در کاربران عمومی نظیر نگهبانان به علت عدم سادگی در بهره برداری از مراکز کنترل برخی سازندگان در پاره‌ای از موارد
  • ناسازگار بودن تجهیزات سازندگان مختلف با هم و امکان استفاده از محصولات فقط یک سازنده در بیشتر اوقات

سیستم آدرس پذیر هوشمند(Analogue Addressable System)

سیستم‌­های متعارف و آدرس ­پذیر علی‌­رغم تمایز در نحوه­‌ی هم­‌بندی و سطح فناوری به کار گرفته شده در آن­‌ها، در یک اصل مشترک هستند و آن نحوه­ ی عملکرد رله گونه­‌ی دتکتورهاست، در حالی که در سیستم هوشمند که آن­ را سیستم آدرس ­پذیر آنالوگ نیز می­‌خوانند، اساس عملکرد بر پایه­‌ی استفاده از ریز پردازنده در دتکتورها و تابلوی کنترل مرکزی و راهبری نرم افزاری پی­‌ریزی شده است. یک سیستم هوشمند بر طبق استاندارد به سیستمی اطلاق می ­شود که در آن از تجهیزات هوشمند (Analogue  Addressable) استفاده شود. یعنی مقدار جریان خروجی هر دتکتور، بستگی به احساس دتکتور از شرایط محیط داشته و طبق آن جریان آنالوگ تغییر می‌­­کند. این مورد وقتی قابل توجه است که بدانیم در سیستم‌­های آدرس پذیر و مرسوم هر دو دتکتور فقط در دو حالت نرمال و آلارم مانند یک کلید دو حالته­‌ی صفر و یک عمل می­­‌کنند. در این­ گونه سیستم­­‌ها دتکتورها همواره فعال هستند و به طور پیوسته پاسخگوی سیگنال‌­های ارسالی از سوی تابلوی کنترل مرکزی هستند. در سیستم هوشمند تمامی دتکتورهای سقفی استفاده شده از نوع هوشمند (Analogue) می‌باشد. هم‌­بندی سیستم‌های هوشمند نیز مانند سیستم‌­­های آدرس ­پذیر به صورت حلقوی است و می­­‌توان با هر حلقه ده هزار متر مربع را فارغ از تعداد دتکتورها تحت پوشش قرار داد. در سیستم­‌های آدرس پذیر یا مرسوم نمی­‌توان فهمید وضعیت هر دتکتور چقدر نزدیک به آلارم می­‌باشد. بنابراین وجود گرد و غبار و اثرات محیطی به راحتی احساس نمی­‌شود. همچنین در این دو نوع از قبل نمی‌­توان عمر دقیق دتکتور را  پیش­‌بینی کرد و زمان تعویض آن­ را فهمید، می­­‌بایست حتما فالت پیش آید و مدتی وقت­‌گیری کند و حتی مدتی سیستم خارج از سرویس باشد.

عملکرد سیستم آدرس پذیر:

در این سیستم تکنیک  (Multiplex ) اجازه می‌­­دهد هر دتکتور مستقلا اطلاعات را به پنل کنترل ارسال نماید. در هر زمان دتکتورها مشخصات شناسایی آدرس خود را به پنل کنترل ارسال می‌­­نماید و علاوه بر آن از طرف تابلو هم یکسری اطلاعات به دتکتور ارسال می­‌شود. این نوع کار باعث می­‌شود که همیشه پنل مراقب باشد که کدام تجهیز خروجی غیر عادی ارسال می­‌کند. پیغام‌­­های عادی همیشه بر روی صفحه‌ی نمایش (LCD) کنترل پنل مرکزی نوشته می‌شود.

توجه شود در صورت عملکرد دتکتور جریان آن به شدت تغییر می­‌یابد. پس از چک اولین دتکتور، سیستم به سراغ دومین تجهیز می­‌رود و همه‌­­ی تجهیزات به ترتیب چک می­­‌گردند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *