تست و نگهداری کپسول های اطفاء حریق

تعمیر و نگهداری تجهیزات آتش نشانی

تعمیر و نگهداری تجهیزات سیستم اعلام حریق با توجه به اینکه از جمله حساس‌ترین دستگاه­‌های اندازه­ گیری و عملیاتی می­‌باشند و همیشه امکان بروز آلارم کاذب را دارند، از الزامات استانداری این گونه سیستم‌ها است. بر خلاف تکنولوژی روز که ارائه­‌ی وسایل بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری را روز افزون نموده است، تجهیزات اعلام حریق بسیار نسبت به این امر حساس می ‌باشند و حتما سرویس و نگهداری دوره‌ای باید بر روی آن‌ها انجام شود تا این اطمینان حاصل شود که سیستم به درستی در حال کار است.

هم­چنین با توجه به وظیفه­‌ی حساس و سنگین این سیستم و عدم ریسک پذیری آنان، عقل حکم بر حساسیت نسبت به عملکرد صحیح و به موقع آن­­‌ها دارد. در سیستم­‌های آدرس پذیر و هوشمند، نوع ساختمان داخلی تجهیزات، کمک به امر نگهداری می‌­نماید. در این نوع، آلارم‌­های مربوط به کثیفی دتکتورها (به  تفکیک)، عدم عملکرد شستی، آژیر و ماژول‌های واسط به موقع انجام می‌­پذیرد و در روند پیگیری عدم عملکرد صحیح دتکتورها، همکاری دو جانبه­‌ی دتکتور و پانل باعث مانیتورینگ دائمی (monitoring) وضعیت هر دتکتور کرده و در هر لحظه تمامی حالات، قابل مشاهده و ثبت می‌­باشد.

اما در سیستم­‌های متعارف (Conventional) وضعیت هر زون تا حد خارج شدن یک دتکتور از مدار، پارگی خط ارتباطی و اتصال کوتاه خط قابل روئیت می‌­باشد و کثیفی دتکتور یا عدم عملکرد صحیح آن فقط با تست دوره­ا یا آلارم­‌های ارسال شده بر روی پانل معلوم می­‌گردد. اما در پانل­‌های هر سه نوع سیستم، وضعیت عملکرد یا اشکالات موجود قابل رویت و قابل رفع تا حدودی می‌­باشد. موارد گفته شده در سیستم‌­های هوشمند و آدرس پذیر یکی از مزایای این نوع سیستم بوده و در انتخاب نوع بسیار موثر می­‌باشد.

شرکت آتریا ایمن کار، با در اختیار داشتن کارشناسان و تکنسین‌های ماهر در زمینه نگهداری سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق- آتش نشانی- توانسته است علاوه بر ارائه خدمات مناسب و حرفه‌ای در این زمینه به رضایتمندی عالی از مشتریان خود دست یابد.

در زیر خلاصه ای از برنامه های نگهداری و تعمیرات شرکت آتریا این کار آمده است.

بازدیدهای هفتگی: 

در این بازدیدها از پانل اصلی اعلام حریق (FACP) بازدید شده و از صحت عملکرد نمایشگر، باتری و تغذیه اطمینان حاصل می‌نمایند. در این بازدید درصدی از شستی­‌ها به صورت رندم تست می‌گردند. چک شستی­‌ها به صورتی می‌باشد که در یک دوره ۶ ماهه تمامی آن­‌ها چک می‌گردند. هم­چنین دفتر ثبت آلارم‌­ها بررسی شده و در صورت فعال شدن سیستم در گذشته، علت بررسی و مورد اشکال پیدا و رفع عیب می‌گردد. در مرحله­‌ی آخر، تمامی عملیات و شماره­‌ی تجهیزات سرویس شده ثبت می‌گردد. نوع بازدید هفتگی با توجه به حساسیت محل، نوع تردد افراد، تعداد افراد موجود، تمیز بودن محل می­‌تواند از یک تا ۴ هفته یکبار انجام پذیرد.

بازدیدها و فعالیت‌­های شش ماهه:

در این دوره تمامی اتصالات، کابل­‌ها، سیم‌­ها چک گردیده و صحت عملکرد آن­‌ها تایید می­‌گردد. آژیرها چک شده و از صحت و سلامت آن­‌ها اطمینان حاصل می­‌گردد. دتکتورهایی که در نواحی آلوده و اثر باد قرار دارند تمیزکاری شده و عملکرد آن‌­ها چک می‌گردد. تمامی شستی­‌ها چک شده و برچسب تایید (CERTIFICATE) روی آن­‌ها نصب می‌گردد. آژیر خارج از ساختمان، فلاشر و تمامی اجزای متصل به زون تست می‌گردند. هم­چنین می­‌توان قسمتی از دتکتورهای متصل به هر زون را در این دوره تمیزکاری نمود.

تست‌­های سالیانه:

تمامی دتکتورهای متصل به مدار هر پانل در یک دوره حداکثر سه ساله ­‌باید تمیزکاری و تست عملکرد گردند. این سرویس می‌­تواند تقسیم شده و در عملیات ۶ ماهه، یک ساله یا یک سرویس سه ساله انجام پذیرد. نحوه‌­ی کار به صورتی است که در طول دوره سه ساله تمامی تجهیزات (دتکتور، شستی، آژیر، فلاشر، مدول­‌های واسطه و جداکننده­‌ها) کاملا چک می‌گردند. در صورتی ­که محل نصب تمامی یا قسمتی از دتکتورها آلوده باشد این دوره کاهش می‌­یابد. نشان­دهنده­‌های خارجی (LED) نیز در دوره‌های سالیانه چک می­‌گردد. هم­چنین مدارهای داخلی، بوردها و باتری­‌های پشتیبان برنامه در طول پریود سالیانه طبق دستورالعمل سازنده تمیزکاری و چک می­‌گردند و در صورت نیاز باتری­‌های پشتیبان (نیکل کادمیم یا لیتیم) تعویض می‌گردد.

تست حساسیت:

تست حساسیت دتکتورها به نحوی است که دتکتورهای حرارتی غیر قابل Reset توسط تستر مربوطه و دتکتورهای دمای ثابت و متناسب با افزایش دما توسط حرارت کنترل شده و یا تستر چک حساسیت (عملکرد دمایی) می‌­گردند. هم­چنین در دتکتورهای دودی، توسط دستگاه (تستر مربوطه) حساسیت ثبت شده در پشت دتکتور یا منوال آن (درصد حساسیت سه یا چهار یا پنج درصد) ثبت می­‌گردد.

در تست حساسیت ابتدا به ساکن در هنگام نصب تجهیزات و سپس یکسال پس از نصب و پس از آن هر ۴ سال یکبار این عملیات انجام و بر روی دتکتور برچسب تایید و تاریخ نصب می­‌گردد. هم­چنین باتری اصلی سیلد اسید در طول دوره اکثرا ۴ سال تعویض می­‌گردد. در صورتی­ که دمای نگهداری بیش از ۲۵ درجه­‌ی سانتی­گراد و یا تعداد تخلیه‌­ی کامل  از۴ بار بیشتر باشد این زمان تقلیل می­‌یابد.

حداکثر زمان استفاده از هر دتکتور بین ۸ تا ۱۰ سال می­‌باشد. پس از انقضای این زمان دتکتور مربوطه حتی اگر سالم باشد بایستی تعویض گردد. در طول هر سرویس، متخصص سرویس و نگهداری، بایستی برچسب تایید و تاریخ و مهر بر روی آن نصب و در دفتر مخصوص محلی ثبت نماید. شماره­‌های تماس متخصص تعمیر و نگهداری در محل FACP نصب می‌گردد  تا امکان حضور سریع وی مهیا باشد.

با توجه به امکانات سیستم­‌های هوشمند، در صورتی که اعلام کثیفی دتکتور یا معیوب بودن تجهیزی قبل از رسیدن موعد سرویس اعلام شد، متخصص سرویس و نگهداری  از طریق مسئول ساختمان سریعا به محل مراجعه و رفع اشکال می‌نماید. تاریخ سرویس قبلی و بعدی با خط درشت بر روی پانل نصب می‌گردد.

تمامی عملیات  متخصص سرویس و نگهداری بر روی پانل­‌های اصلی، تکرار کننده­‌ها و تلفن کننده­‌ی خودکار، علاوه بر موارد فوق، طبق توصیه­‌ی سازنده انجام پذیرد و موارد  چک باتری، چک برنامه، چک وایرینگ­‌ها پس از انجام در دفتر محلی ثبت می‌گردد. هم­چنین نام متخصص سرویس و نگهداری، نام شرکت، ساعت مراجعه نیز منظور می‌گردد.

هشدار کاذب:

یکی از مشکلات سیستم‌­های اتوماتیک اعلام حریق، ارسال هشدارهای اشتباه و نادرست است که موجب دردسرهای زیاد شده و در صورت تکرار زیاد، سیستم را تبدیل به چوپان دروغگو می­‌کند. طی سال­ ۲۰۰۱ در انگلستان، ۴۸۱۱۰۰ هشدار خطا ثبت شده است که ۲۷۹۸۰۰ پیام، مربوط به عمل­کرد نادرست تجهیزات و ۷۴۱۰۰ مورد آن مربوط به استفاده­‌ی نادرست و مغرضانه از تجهیزات بوده است.

پیام‌­های خطا را می­‌توان در پنج گروه طبقه­ بندی کرد:
  • هشدارهای خطای ناشی از انجام کارهای معمولی مانند پخت و پز، دود سیگار، گرد و غبار، حشرات و سایر مواردی از این قبیل.
  • هشدارهای خطای تجهیزات ناشی از بروز عیب در شبکه.
  • هشدارهای خطای ناشی از اقدامات مغرضانه مانند شکستن شیشه­‌های شستی­‌های اعلام حریق و یا ایجاد دود برای به صدا درآوردن آژیرها از روی عناد و آزار رساندن.
  • هشدارهای خطای ناشی از نیت خیرخواهانه و خوب اما عجولانه. در این حالت ممکن است شخص یا اشخاصی با مظنون شدن به شرایط خاص و متحمل دانستن حریق یا بروز آن، اقدام به شکستن شیشه‌­ی شستی­‌های اعلام حریق ‌کنند.
  • هشدارهای خطای ناشناخته و نامعلوم که در هیچ یک از مقولات فوق نمی‌­گنجد، شایع‌­ترین موارد بروز هشدارهای خطای مربوط به نصب نادرست و نامناسب تجهیزات است. عدم نگهداری از تجهیزات نیز می‌­تواند عامل دیگری در افزایش هشدارهای نادرست و دروغین باشد.
هر یک از عوامل زیر می­‌توانند منجر به اعلام هشدار نادرست شوند:
  • آشپزی و پخت و پز و بخارهای ناشی از آن
  • بخار آب و رطوبت زیاد
  • دود سیگار
  • گرد و غبار
  • حشرات
  • اسپری­‌های مختلف
  • دود ناشی از برخی فعالیت­‌های خارج از ساختمان مانند آتش ­بازی و غیره
  • برشکاری، جوشکاری و عملیات مشابه
  • دودهای نمایشی مانند جلوه­‌هایی که در تئاتر استفاده می‌­شود
  • دستگاه‌­های بخور و همین­طور روشنایی چون شمع یا چراغ­‌های نفت سوز
  • پارازیت­‌ها و تداخل‌­های الکترومغناطیسی
  • نوسان زیاد دما
  • تغییر کاربری فضاها بدون در نظر گرفتن شرایط طراحی اولیه­‌ی سیستم اعلام حریق
  • عدم تناسب دتکتور با محل و مکان مورد نظر
  • آزمایش و سرویس تجهیزات بدون غیر­فعال نمودن سیستم
  • آسیب­‌های تصادفی یا مغرضانه
برای کاهش هشدارهای خطا می‌­توان به سه روش زیر عمل نمود:
  • کاهش حساسیت دتکتورها که به طور مطلق چندان کار درستی نیست مگر آن که حساسیت آن­‌ها بیش از مقدار مورد نیاز باشد.
  • به­ کارگیری سیستم تایید هشدار که به خودی خود نوعی تاخیر زمانی را ایجاب می­‌کند. در این سیستم، قسمت هشدار مدت زمانی را منتظر می‌­ماند (معمولا ۳۰ ثانیه) تا گزارش ارسالی از سوی دتکتور توسط تابلوی کنترل مرکزی تایید شود.
  • استفاده از سیستم‌­های پیشرفته‌­تر مانند تجهیزات آدرس­‎ پذیر و هوشمند در میان سیستم­‌های سه­ گانه­‌ی متعارف،  سیستم‌های اخیر تقریبا بدون اعلام خطاست، مگر آن­ که عوامل انسانی و یا طراحی نادرست موجب آن گردند.

به هر اندازه شبکه­‌ی اعلام حریق گسترده‌­تر و وسیع­‌تر باشد، احتمال ارسال هشدارهای خطا نیز افزایش می‌­یابد. در سیستم­‌های متعارف با ۴۰ دتکتور یا کمتر، ارسال دو پیام خطا در سال طبیعی و معمولی تلقی می­‌شود و بر همین اساس به ازای هر ۲۰ دتکتور یک پیام خطا در سال معمول است.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *