سیستم اطفاء حریق فوم

سیستم اطفاء حریق فوم

سیستم اطفاء حریق فوم یک سیستم مخصوص که به صورت از پیش تظیم شده به یک منبع فوم و یک تغذیه‌­ی آب متصل می­‌باشد. این سیستم با دستگاه‌­های مناسبی تجهیز شده که در هنگام بروز حادثه برای تخلیه فوم و توزیع آن در کل منطقه‌­ی تحت پوشش آماده باشد.

سیستم لوله از طریق یک شیر کنترلی، متصل به ورودی آب می­‌باشد که این شیر اغلب توسط عملکرد یک تجهیز کشف حریق نصب شده در همان محلی که اسپرینکلرها نصب هستند فعال می‌­شود. زمانی که شیر باز می‌­شود، آب در شبکه لوله جریان پیدا کرده و در همین لحظه ماده فوم نیز به داخل آب تزریق شده و ترکیب حاصله از طریق سیستم تخلیه به داخل فضا ریخته شده و کل منطقه را پوشش می­‌دهد. همچنین این سیستم می­‌تواند به صورت تخلیه آب در ابتدا و به دنبال آن تخلیه فوم در یک دوره مشخص تا زمانی که به صورت دستی خاموش شود عمل کند. سیستم‌های فوم-آب (Foam-water) بسته به نوع فضا و ریسکی که آن جا را تهدید می­‌کند، می‌­توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند مانند: سیستم سیلابی (deluge)، سیستم تر (wet pipe)، سیستم خشک (dry pipe)، پیش عمل (pre-action) و اسپری.


تجهیزات تولید فوم:

مخلوط کردن آب و فوم با استفاده از روش­‌های مختلفي امکان پذير می­‌باشد که می­‌بايستی مطابق با استاندارد NFPA II طراحي گردد. سه روش عمده برای توليد فوم که عبارتند از:

سیستم بلدر تانک (Bladdar Tank)

سيستم استفاده از پمپ فوم

سیستم فوم دوزینگ (Foam Dosing)

کنستانتره فوم ماده اصلی توليد فوم می‌­باشد که دارای رنج وسيعی از نظر تنوع می‌­باشد که متناسب با نياز سيستم انتخاب و طراحی می‌شوند. پس از تهيه فوم می­‌بايستی آن را در محلی که دچار حريق شده است به درستی توزيع نمود.

تجهيزات مختلفی جهت توزيع مناسب فوم وجود دارد که می‌­بايستی مطابق با نياز انتخاب و طراحي شود. اين تجهيزات عبارتند از:

  • فوم چمبر (Foam Chamber) و فوم پورر (Foam pourer)
  • اسپرينکلرهای فوم
  • تناسب سازها
  • تجهیزات تخلیه کف آتش نشانی
  • ژنراتورهای فوم: اين تجهيزات برای توزيع فوم­‌های پرتوسعه که کاربرد وسيعی در آشيانه­‌های هواپيما و انبارهای محصولات با خطر آتش سوزی به کار می‌­روند
  • هيدرانت فوم: اين تجهبزات برای توزيع فوم به صورت دستی کاربرد و توسط نفر به کار می­‌رود. هيدرانت‌­ها در سايزهای 4 و 6 اينچ ساخته می­‌شوند.
  • فوم مانيتورها برای کاربردهايی که نياز به برد نسبتا زيادی می­‌باشد، به کار می­‌رود. انواع فوم مانيتورهای قابل حمل و ثابت در رنج وسيعی از دبی ارائه می‌­شوند. هم چنين اين مانيتورها قابليت کنترل از راه دور را نيز دارا می­‌باشند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *